blog






Symposium Cracoviense, PCO z ponad 26-letnim doświadczeniem na polskim rynku, zostało wyróżnione prestiżowym certyfikatem Green Meetings Bronze Award. Jest to wyjątkowe osiągnięcie, jako że firma jest jedynym polskim przedsiębiorstwem, które zdobyło to międzynarodowe uznanie za zaangażowanie w zrównoważony rozwój.
Certyfikat Green Meetings Bronze Award, przyznawany przez Green Tourism – największy na świecie program akredytacji zrównoważonego rozwoju w sektorze turystyki i hotelarstwa – jest ważnym dowodem na to, że Symposium Cracoviense wdraża i promuje najwyższe standardy ekologiczne w branży spotkań i wydarzeń. Wyróżnienie to obowiązuje przez trzy lata i stanowi świadectwo nieustającego zaangażowania firmy w dbałość o naszą planetę, społeczeństwo oraz przyszłość branży.
Green Meetings to nowatorski program certyfikacji, uruchomiony w 2021 roku przez Green Tourism, dedykowany wyłącznie branży spotkań i wydarzeń. Proces zdobycia tego certyfikatu wymaga przeprowadzenia kompleksowego audytu oraz oceny działań firmy na podstawie uznanych na całym świecie standardów, zgodnych z celami zrównoważonego rozwoju ONZ. Certyfikacja ta jest niezależnie weryfikowana przez ekspertów, którzy doskonale rozumieją wyzwania stojące przed branżą turystyczną i hotelarską. Działania firmy oceniane są w obszarach: Komunikacja i  świadomość, Społeczność, Zdrowie i  wellbeing, Równość, różnorodność i inkluzywność, F&B, Bioróżnorodność, Energia i woda, Odpady, emisje CO2 i chemikalia.
Otrzymanie Green Meetings Bronze Award podkreśla, że zrównoważony rozwój stanowi integralny element działalności Symposium Cracoviense. Firma angażuje się w praktyki, które nie tylko przyczyniają się do ochrony środowiska, ale także wzmacniają jej reputację, przynoszą oszczędności kosztowe oraz zapewniają przewagę konkurencyjną.
Green Tourism, wpisujące się w DNA Symposium Cracoviense, promuje bardziej ekologiczne podejście do działalności biznesowej, oferując członkom porady i wsparcie w zakresie najlepszych praktyk zrównoważonego rozwoju, od etycznych zakupów po efektywne zarządzanie zużyciem energii.
„Zdobycie certyfikatu Green Meetings Bronze Award przez Symposium Cracoviense to nie tylko powód do dumy, ale także zobowiązanie do dalszego promowania i wdrażania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, którego kluczowe aspekty obejmują ochronę środowiska, sprawiedliwość społeczną oraz wzrost gospodarczy”,  powiedziała Anna Jędrocha, Prezes Zarządu Symposium Cracoviense.



Podczas największej na świecie konferencji badaczy dziedzictwa zrzeszonych w Association of Critical Heritage Studies (ACHS), która odbyła się w dniach 3-6 czerwca 2023 roku w Galway, Irlandia, podjęto decyzję, że Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego (w tym nowa Katedra UNESCO ds. publicznych i globalnych procesów zarządzania niematerialnym dziedzictwem kulturowym) będzie gospodarzem konferencji ACHS w 2028 roku.
Konferencja ACHS, odbywająca się co dwa lata w różnych lokalizacjach na świecie, przyciąga około 600 delegatów z całego globu i jeszcze nigdy nie miała miejsca w Polsce. ACHS jest siecią naukowców i badaczy działających w szerokim i interdyscyplinarnym obszarze dziedzictwa krytycznego. Jedna z grup badawczych ACHS, Intangible Heritage (ICH) Researchers Network, była przez 4 lata koordynowana przez dr hab. Hannę Schreiber z Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie także kierowniczkę ww. Katedry UNESCO.
Starania o pozyskanie praw do organizacji konferencji ACHS rozpoczęto w 2022 roku, kiedy to firma Symposium Cracoviense przedstawiła tę propozycję Uniwersytetowi Warszawskiemu. Pierwsza próba zorganizowania konferencji w Polsce w 2026 roku nie powiodła się, jednak po udoskonaleniu oferty ponowiono starania, które zakończyły się sukcesem w tym roku. Podczas Walnego Zgromadzenia Członków ACHS, kandydaturę Warszawy zaprezentowała silna polska delegacja w składzie: dr hab. Hanna Schreiber (Katedra UNESCO / Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW), Andrzej Jakubowski (Polska Akademia Nauk), Monika Stobiecka (Wydział Artes Liberales, Uniwersytet Warszawski, członkini zespołu Katedry UNESCO) oraz Paweł Mrowiński (Biuro Promocji Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW).
Dr hab. Hanna Schreiber powiedziała: „Tegoroczna konferencja była świetną okazją dla całego naszego zespołu do uczestniczenia w wielu gorących dyskusjach nad najnowszymi wyzwaniami w badaniach dziedzictwa oraz do świętowania ostatnich osiągnięć wielu zaprzyjaźnionych naukowców, nie tylko w dziedzinie krytycznych studiów nad dziedzictwem, ale także w powiązanych obszarach, takich jak międzynarodowe prawo ochrony dziedzictwa kulturowego czy badania nad dobrami wspólnymi. Jesteśmy zachwyceni i dumni, że to prestiżowe wydarzenie odbędzie się w Warszawie”.
Organizatorem konferencji w Warszawie będzie firma Symposium Cracoviense, a starania o pozyskanie wydarzenia do Polski wsparły Warszawska Organizacja Turystyczna/Warsaw Convention Bureau oraz Polska Organizacja Turystyczna/Poland Convention Bureau.
Autor: Anna Górska



ECAI, czyli European Conference on Artificial Intelligence, to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w dziedzinie sztucznej inteligencji w Europie i na świecie. Organizowana od ponad 40 lat przez europejskie stowarzyszenie AI (EurAI), konferencja jest miejscem spotkań czołowych naukowców i ekspertów w tej dziedzinie.
Konferencja ECAI jest organizowana cyklicznie przez krajowe stowarzyszenia AI w Europie. W ubiegłym roku Polskie Stowarzyszenie Sztucznej Inteligencji (PSSI) wygrało konkurs na organizację tego prestiżowego wydarzenia. Już w październiku ECAI po raz pierwszy zawita do Polski, do Krakowa. Mając na uwadze wędrujący charakter konferencji, jest to wyjątkowa okazja dla polskiego środowiska nauki i biznesu.
Na konferencję, której komitetem kieruje prof. Ann Nowe (Vrije Universiteit Brussels) wpłynęło prawie 2000 zgłoszeń z 58 krajów i 6 kontynentów. Tegoroczny komitet programowy koordynowany przez prof. Kobiego Gala (Ben Gurion University, University of Edinburgh) liczy przeszło 2600 naukowców z całego świata. Organizatorzy spodziewają się ponad 1000 uczestników z całego świata. Konferencja będzie składać się z szeregu wydarzeń. W dniach 30.09-01.10 na kampusie Uniwersytetu Jagiellońskiego, w budynkach wydziałów Fizyki (WFAIS) i Matematyki (WMiI), odbędzie się 30 sesji warsztatowo-tutorialowych, które będą towarzyszyć sesjom dla młodych naukowców w tym doktorantów. Główna część konferencji, rozpocznie się 1.10 wieczorem i planowana na trzy kolejne dni 2-4.10, a odbędzie się w nowoczesnym krakowskim Centrum Konferencyjnym ICE z widokiem na wzgórze wawelskie. Komitetem organizacyjnym ECAI2023 kieruje prof. Grzegorz J. Nalepa (Prezes PSSI, Profesor WFAIS UJ), a w jego skład wchodzą m.in. Prodziekan Paweł Węgrzyn (WFAIS UJ), Prof. Adam Roman (WMI UJ) i Dr Krzysztof Kutt (Sekretarz PSSI, WFAIS UJ).
Program naukowy oprócz prezentacji referatów obejmuje pięć wykładów zaproszonych. Ważnym punktów programu będzie sesja przemysłowa organizowana przy współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym. Sponsorzy, 11 firm rozwijających i używających technologii oparte o AI, będzie prezentować swoje rozwiązania, oraz zabierać głos w trakcie paneli dyskusyjnych.
Konferencja ECAI 2023 otrzymała bardzo istotne wsparcie organizacyjne ze strony Prezydenta Miasta Krakowa oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. W organizację zaangażowane są także Krakowski Park Technologiczny i AGH. Patronat naukowy nad wydarzeniem objęły liczne ważne uczelnie i organizacje, w tym Polska Akademia Umiejętności, KI-PAN, Politechnika Poznańska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu i wiele innych.
Sesję inauguracyjną konferencji uświetni obecność prorektorów Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Organizatorem konferencji jest Symposium Cracoviense, PCO od  25 lat zajmujące się kompleksową organizacją i obsługą spotkań naukowych i biznesowych w całej Polsce.
Więcej informacji na temat konferencji można znaleźć na oficjalnej stronie ECAI 2023.



Podczas tegorocznych targów IMEX, które w dniach 23-25 maja odbyły się we Frankfurcie, Międzynarodowe Stowarzyszenie Kongresów i Konferencji ICCA ogłosiło transformację cyfrową. Odbyła się premiera udoskonalonej bazy danych ICCA oraz strony www stowarzyszenia, powstałych we współpracy z partnerem technologicznym Simpleview.
Baza danych spotkań stowarzyszeń
Znana na całym świecie baza danych ICCA, w której znajdują się informacje o  spotkaniach stowarzyszeń, rotujących pomiędzy co najmniej 3 krajami, skupiających minimum 50 uczestników i odbywających się cyklicznie, będzie obecnie funkcjonowała jako ICCA Business Intelligence. Baza danych ICCA zawsze była niezastąpionym źródłem informacji i narzędziem do pozyskiwania międzynarodowych spotkań. Dzisiaj zapewnia analizę i informacje wywiadowcze na temat międzynarodowych stowarzyszeń, tworząc znacznie więcej możliwości biznesowych dla swoich członków. Oryginalna baza danych była połączeniem kilku platform. Obecnie jest ona bardziej zrównoważona, oferując:
Ulepszoną integrację - większą wydajność zarządzania danymi,
Nowoczesny interfejs użytkownika – bardziej intuicyjną funkcjonalność, ułatwiającą wyszukiwanie nowych leadów biznesowych,
Narzędzia wyszukiwania spotkań – teraz możliwe jest dostosowywanie i zapisywanie bardziej szczegółowych kryteriów wyszukiwania
Nowy system powiadomień – każde zapisane wyszukiwanie wygeneruje automatyczny alert, gdy do bazy danych zostaną dodane nowe leady lub gdy zostanie otwarte nowe zapytanie ofertowe dla wybranego regionu
Nowy mechanizm rekomendacji – inteligentne dane wywiadowcze wykraczające poza wyszukiwanie użytkownika i odczytujące rozpoznawanie wzorców oraz analizę danych w celu przewidywania najlepszych możliwych spotkań dla określonej destynacji.
Strona internetowa
Strona internetowa ICCA jest portalem przeznaczonym dla profesjonalistów z branży spotkań, którzy  chcą dowiedzieć się o ICCA więcej. Nowa strona internetowa oferuje bardziej przyjazne dla użytkownika doświadczenie, ze szczególnym naciskiem na propagowanie tego, w jaki sposób może dzielić się tym, co robi, wspierając i promując międzynarodową społeczność na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym. Zmiany w witrynie operacyjnej oznaczają, że zespół ICCA może dzisiaj łatwo aktualizować i dodawać istotne informacje o wydarzeniach, nowościach, wiadomości branżowe, możliwości sponsorowania i promocji. Wyraźnie określa również wartości stowarzyszenia, globalny zasięg i wyjaśnia wiele korzyści, jakie członkostwo w ICCA przynosi stowarzyszeniom i profesjonalistom zajmującym się spotkaniami.
Jesienią 2023 r. ICCA ogłosi utworzenie dodatkowej bazy danych, w której znajdą się informacje o rotujących spotkaniach (między)rządowych. Jest to niezwykle ekscytujący rozwój i ICCA wierzy, że ujawniając te informacje, może zapewnić członkom bardziej zrównoważone możliwości biznesowe.
Bazy danych ICCA dostępne są jedynie członkom Stowarzyszenia. ICCA nadal zarządzą również obszernym archiwum oficjalnych dokumentów, artykułów, spostrzeżeń i informacji oraz udostępnia je, w większości osobom niebędącym członkami.
Źródło: https://www.iccaworld.org/
Autor: Anna Górska



W dniach 24-26 kwietnia 2024 roku w Krakowie odbędzie się po raz pierwszy w Polsce Międzynarodowa Konferencja Choroby Alzheimera, licząca przeciętnie 1200 uczestników onsite i online z ponad 120 krajów. Konferencję pozyskało do naszego kraju Polskie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera, wspierane przez Symposium Cracoviense.
Alzheimer's Disease International (ADI) jest międzynarodową federacją, wspierającą i współpracującą ze stowarzyszeniami zajmującymi się chorobą Alzheimera i demencją, a także osobami żyjącymi z demencją, opiekunami i wszystkimi odpowiednimi organizacjami, aby pomóc w podnoszeniu świadomości, przeciwstawiać się stygmatyzacji i wzywać do uznania demencji za światowy priorytet zdrowotny, jakim powinien być. ADI współpracuje również z Światową Organizacją Zdrowia.
Federacja powstała w 1984 roku z inicjatywy stowarzyszeń Alzheimera w USA, Wielkiej Brytanii, Australii i Kanadzie. Liczy ponad 100 członków, zazwyczaj po jednym w każdym kraju. W Polsce członkiem jest Polskie Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera z siedzibą w Warszawie. Prezes Polskiego Stowarzyszenia, Zbigniew Tomczak powiedział „Jestem dumny, że możemy po raz pierwszy w Polsce współorganizować tę prestiżową konferencję. Głęboko wierzymy, że jest to ogromna szansa na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem pomiędzy osobami z demencją, decydentami oraz pracownikami służby zdrowia i opiekunami. Nie mogę się doczekać powitania uczestników konferencji w Krakowie w 2024 roku”.
ADI organizuje konferencję co dwa lata. To wyjątkowe, multidyscyplinarne wydarzenie gromadzi badaczy, pracowników służby zdrowia i lekarzy, osoby cierpiące na demencję, opiekunów rodzinnych, naukowców, personel i wolontariuszy stowarzyszeń zajmujących się chorobą Alzheimera i demencją.
Program konferencji ADI 2024, obejmujący wysoki standard różnorodnych treści naukowych i pozanaukowych, skupi się na siedmiu obszarach działań Globalnego planu działania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczącego demencji, który koncentruje się wokół polityki, świadomości, profilaktyki i diagnozy, badań, opieki i leczenia. Konferencja zgromadzi ekspertów z całego świata w celu wymiany informacji na temat najnowszych innowacji i najlepszych praktyk w badaniach, opiece i polityce dotyczącej demencji, a także omówieniu jak możemy nadal się spotykać i kwestionować postrzeganie i piętno, które wciąż otacza demencję.
Za każdym razem wydarzenie pozostawia pozytywny ślad i legacy w miejscu, w którym jest organizowane. Konferencja jeszcze nigdy nie odbyła się w Polsce. Polska wygrała za drugim razem prawa do organizacji tego wydarzenia. a starania zainicjowane przez Symposium Cracoviense rozpoczęły się w 2018 roku. Anna Górska, Doradca Zarządu w Symposium Cracoviense, powiedziała: „Wspieraliśmy Polskie Stowarzyszenie na każdym etapie ubiegania się o wydarzenie, od pomocy w przygotowaniu pierwszej aplikacji, po organizację wizyty inspekcyjnej.  Cieszę się, że nasz cel został osiągnięty i ta prestiżowa konferencja odbędzie się w Polsce. To nasz wspólny sukces”. Aplikację konkursową w formie listów wsparła również Polska Organizacja Turystyczna oraz Warsaw Convention Bureau.
W dniach 13-15 marca 2023r. odbyła się wizyta inspekcyjna w Polsce, w której udział wzięły Paola Barbarino, ADI CEO oraz Jane Cziborra, Head of Events. Panie sprawdzały możliwości obiektów w Warszawie i w Krakowie. Po wizycie zapadła decyzja o organizacji wydarzenia w Krakowie.
Dodatkowych informacji udziela:
Zbigniew Tomczak
Prezes
Polskie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera
ul. Emilii Plater 47
00-118- Warszawa
zbigniew.tomczak@alzheimer-waw.pl
www.alzheimer-waw.pl
Autor: Anna Górska



Ukazała się coroczna prognoza Wundermana Thompsona „The Future 100: 2023”, która identyfikuje 100 trendów w różnych branżach. Wybrałam trzy, które moim zdaniem łączą się z wydarzeniami biznesowymi. Są to „Ageless Play”, Absurdist Stays oraz „Metatravel”.
„The Future 100: 2023” to coroczna prognoza agencji kreatywnej, konsultingowej i technologicznej Wunderman Thompson, która identyfikuje 100 trendów w różnych branżach — od kultury, przez technologię, po podróże i hotelarstwo — które będą kształtować sposób, w jaki żyjemy i pracujemy w tym roku i w kolejnych latach.
„AGELESS PLAY” (Zabawa w każdym wieku”) - jeden z trendów, które należy śledzić na radarze w nadchodzącym roku, mówi, że pomimo trwających kryzysów gospodarczych i środowiskowych ludzie wybierają radość.
Pogoń za radością i zabawą przewija się przez całe wydanie „The Future 100: 2023”. Według autorów ten rok będzie obfitował w niepohamowany i potężny przypływ energii, który uzbroi ludzi w nadzieję, radość i szczęście we wciąż niepewnych czasach.  
Na fali jest „joyconomy”, czyli ruch dotyczący entuzjazmu i pozytywnego myślenia. Marki oferują odważne palety kolorów, nieskrępowaną zabawę dla wszystkich grup wiekowych oraz zajęcia ruchowe, które podnoszą nastrój i tętno. Biorąc pod uwagę wydarzenia ostatnich trzech lat, nie jest to dużym zaskoczeniem. Ale trend polegający na tym, że ludzie w każdym wieku doceniają znaczenie zabawy, zasługuje na to, by traktować go jako coś więcej niż tylko tymczasową reakcję na bolesne wyzwania, powinien się więc utrzymać.
„ABSURDIST STAYS” (Absurdalne pobyty) – Podróżni szukają nowatorskich i niezapomnianych pobytów, które są w równym stopniu dziwaczne i zabawne oraz posiadają efekt „WOW”.
Do lata 2023 roku podróżni będą mieli okazję zatrzymać się w pływającym awokado w Chile, gigantycznej doniczce w Stanach Zjednoczonych czy też w kwitnącym różowym kwiatku w Meksyku. To tylko niektóre z projektów, które zostały wybrane przez Airbnb w ramach 2022 OMG! Fundusz, na który firma przekazała 10 milionów dolarów. Jest to odpowiedzią na rosnący popyt na dziwne i nietuzinkowe pobyty. Ma to być coś niezwykłego, nigdy wcześniej niewidzianego, czyli rzadkiego i pięknego, co zrobi wrażenie na każdym człowieku.
„METATRAVEL” - Metaverse rewolucjonizuje doświadczenia podróżnych, podczas których podróże fizyczne zaczynają się rozmywać z fantastycznymi wirtualnymi światami.
Wkraczając w świat rozszerzonej rzeczywistości (AR), Moxy Hotels, część Marriott International, uruchomiła w lipcu Moxy Universe, Play Beyond AR 2022. Doświadczenie to pozwoliło odwiedzającym stworzyć własne awatary w Moxy Wszechświecie, który przeniósł się z cyfrowego do fizycznych hoteli. Awatary mogły towarzyszyć gościom przy drinku w hotelowym barze, w prywatnych pokojach hotelowych, a nawet podczas ćwiczeń na siłowni. doświadczenie było dostępne w 12 hotelach Moxy w regionie Azji i Pacyfiku od lipca do grudnia 2022 r
Marki hotelarskie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom metaturystów. W miarę jak metaverse ewoluuje z koncepcji science-fiction w rzeczywistość, każda branża, odczuje jej wpływ.
Źródło: https://www.wundermanthompson.com/
Autor: Anna Górska



Współpraca, zaangażowanie i konsekwencja to tematy przewodnie opublikowanego na Konferencji Narodów Zjednoczonych COP27 w Sharm El Sheikh w Egipcie w listopadzie br. „Planu dla przemysłu eventowego jak osiągnąć NET Zero* Carbon Events” (A Net Zero Roadmap for the Events Industry). Inicjatywa Net Zero Carbon Events powstała w sierpniu 2021r. i obecnie jest wspierana przez ponad 400 organizacji z 55 krajów. Jej celem jest osiągnięcie Net Zero najpóźniej do 2050 roku.
Wiele się mówi o zmianach klimatycznych i negatywnym wpływie działań człowieka na naszą planetę oraz o potrzebie wprowadzenia zmian tu i teraz. Sektor eventowy również reaguje i tworzy przewodnik na podstawie którego każda firma, zarówno duża, jak i mała może stworzyć własny plan zmierzający do redukcji emisji dwutlenku węgla, gdyż każde wydarzenie pozostawia ślad węglowy i generuje różne emisje dwutlenku węgla, niezależnie od tego, czy jest to międzynarodowa konferencja czy przyjęcie firmowe.
Sektor przemysłu spotkań to złożona sieć interesariuszy, z których wszyscy będą musieli pracować nad zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla i tu właśnie niezbędna jest współpraca, zaangażowanie, konsekwencja w działaniu a także zmiana systemowa. Nie wystarczą działania pojedynczej organizacji lub grupy organizacji, aby podjąć kroki na rzecz dekarbonizacji. Konieczne jest ponowne przemyślenie sposobu planowania, projektowania i organizacji naszych wydarzeń. Można zacząć robić to już dzisiaj, startując małymi krokami i wyznaczając ścieżkę dla swojej organizacji na podstawie wskazówek umieszczonych w Road to Net Zero.
Wskazówki te są do zastosowanie przez indywidualne firmy i koncentrują się na organizatorach, obiektach oraz usługodawcach, uwzględniają fakt, że nie ma jednej drogi dla wszystkich organizacji, bo to zależy od etapu na jakim są oraz otoczenia w jakim funkcjonują. Założono również, że podstawowym celem jest dekarbonizacja elementu udziału osobistego w wydarzeniu a nie proponowanie wydarzeń cyfrowych lub hybrydowych jako rozwiązanie.
W przewodniku wyodrębniono pięć poniższych priorytetowych obszarów do działania:
  •     Wydajnie zasilaj wydarzenia czystą, odnawialną energią
  •     Przeprojektuj wydarzenia, aby wykorzystywać zrównoważone materiały i unikać odpadów
  •     Pozyskuj żywność w sposób zrównoważony i eliminuj marnowanie żywności
  •     Logistyka - wydajnie przemieszczaj towary i sprzęt
  •     Współpracuj z partnerami z branży turystycznej i wpływaj na nich w zakresie ograniczenia emisji podczas podróżowania na eventy.
Plan działania do roku 2050 podzielono na krótsze terminy, które mają zainspirować do działań wyprzedzających przed wprowadzeniem zerowej emisji dwutlenku węgla i pomóc branży eventowej w organizacji bardziej zrównoważonych wydarzeń. Ta mapa drogowa jest dostępna jako pełny raport z wyczerpującymi informacjami na temat wdrażania działań w celu osiągnięcia zerowej wartości netto. Zawiera również konkretne studia przypadków a także sposoby na pomiar i ocenę wyników podjętych działań.
Plan jest po pobrania tutaj.
*Zerowa wartość netto odnosi się do równowagi między emisją gazów cieplarnianych (GHG) wytwarzanych przez człowieka a ich usuwaniem z atmosfery. Aby osiągnąć tę równowagę, emisje gazów cieplarnianych muszą zostać zredukowane, a te, których nie da się uniknąć, muszą zostać zrekompensowane lub „neutralizowane” poprzez zastosowanie długoterminowych rozwiązań wychwytywania dwutlenku węgla.
autor: Anna Górska



Symposium Cracoviense, PCO istniejące na polskim rynku od 1998 roku było lokalnym koordynatorem kongresu ICCA International Congress and Convention Association, wydarzenia, które co roku gromadzi profesjonalistów przemysłu spotkań z całego świata i które po raz pierwszy odbyło się w Polsce, w dniach 6-9 listopada 2022r. w Krakowie. Tegoroczny kongres ICCA to ponad 900 delegatów z 80 krajów, 65 międzynarodowych stowarzyszeń, 45 interaktywnych sesji, wystąpienie keynote speakera w formie Hologramu oraz 104 prelegentów.
Sesje edukacyjne koncentrowały się na czterech kluczowych filarach: różnorodności, integracji, dziedzictwa i zrównoważonego rozwoju. Był to jeden z najbardziej zrównoważonych kongresów ICCA, podczas którego mierzony był ślad węglowy.
Tegoroczny kongres to także Forum Młodych Profesjonalistów, ICCA Innovation Challenge oraz Noc ICCA Challenge. Podczas kongresu, Symposium Cracoviense organizowało również spotkania ze studentami na trzech krakowskich Wyższych Uczelniach.
Anna Jędrocha, Prezes Symposium Cracoviense powiedziała: „Produkcja wydarzenia odbywa się na najwyższym poziomie pod kątem zarówno merytoryki jak i innowacyjnych rozwiązań, a obecność na nim najbardziej doświadczonych specjalistów w zakresie organizowania międzynarodowych kongresów jest nie tylko ogromną szansą dla polskiej branży, ale także nie lada wyzwaniem, aby sprostać ich oczekiwaniom”.
Symposium Cracoviense od lat jest aktywnym członkiem ICCA. Uczestniczyło również od samego początku w staraniach o pozyskanie wydarzenia do Krakowa, a Anna Górska, Doradca Zarządu w firmie, pełni funkcję Członka Zarządu ICCA, reprezentując sektor Zarządzania Spotkaniami (Meetings Management).






Ostatnie tragiczne wydarzenia na całym świecie, takie jak konflikt w Izraelu i wojna na Ukrainie, zmusiły mnie do refleksji nad rolą i potencjałem, jakie niesie ze sobą branża eventowa w promowaniu pokoju i rozwiązywaniu konfliktów na globalną skalę. W obliczu tych wydarzeń, nasz głos staje się narzędziem do tworzenia lepszej przyszłości i wpływania na społeczeństwo w pozytywny sposób.
Koncepcja pokoju często wydaje się odległa i abstrakcyjna, ale staje się ona realna, gdy uświadomimy sobie, że formuje się w naszych codziennych interakcjach międzyludzkich, minuta po minucie. To właśnie w wydarzeniach biznesowych, sportowych i kulturalnych, które odbywają się każdego dnia, tkwi ogromna siła oddziaływania na proces budowania pokoju. Branża eventowa nie tylko organizuje wydarzenia, ale również buduje relacje, tworzy wspólnoty, promuje inkluzję i zrozumienie, dlatego też ma potencjał do wykorzystania swojego głosu w celu tworzenia zrównoważonych wydarzeń, a w efekcie pokoju na świecie.
Oto kilka praktycznych przykładów, jak możemy wykorzystać naszą pozycję w branży eventowej do promowania pokoju:
  1. Promowanie dialogu międzykulturowego: Stworzenie platform, na których przedstawiciele różnych kultur i wyznań mogą spotkać się, dzielić swoimi doświadczeniami i prowadzić otwarte rozmowy co jest kluczowym aspektem budowy porozumienia i zrozumienia.
  2. Edukacja na rzecz pokoju: Organizowanie warsztatów i szkoleń, które pomagają uczestnikom zrozumieć naturę konfliktów oraz metody ich rozwiązywania a to wpisuje się w budowanie umiejętności niezbędnych do tworzenia spokojniejszego świata.
  3. Kampanie społeczne i aktywizm: Wykorzystanie swojej pozycji i zdolności komunikacyjnych do promowania kampanii społecznych na rzecz pokoju oraz wsparcie organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania konfliktów.
  4. Praca z mediami i społeczeństwem obywatelskim: Współpraca z mediami w celu promowania informacji o konfliktach, ich przyczynach i możliwych rozwiązaniach, a także wspieranie działań społeczeństwa obywatelskiego zaangażowanego w procesy pokojowe.
  5. Zaangażowanie na arenie międzynarodowej: Współpraca z organizacjami międzynarodowymi, takimi jak ONZ, ICCA i MPI, w celu promowania rozwiązań konfliktów i działania na rzecz pokoju na skalę globalną.
  6. Wykorzystywanie technologii: Korzystanie z nowoczesnych technologii, takich jak platformy online do organizacji wydarzeń i promowania przesłań pokojowych co umożliwia docieranie do szerszej publiczności i kształtowanie opinii na temat pokoju.
Nasza rola jako osób związanych z branżą eventową polega na wykorzystaniu naszego głosu, kontaktów i umiejętności do promowania pokoju, dialogu i zrozumienia między różnymi grupami społecznymi. Poprzez organizację wydarzeń i aktywność społeczną możemy przyczynić się do tworzenia spokojniejszego i bardziej harmonijnego świata. Nasz głos ma znaczenie, a branża eventowa może stać się siłą napędową w budowaniu pokoju na świecie.
Autor: Anna Górska, Doradca Zarządu Symposium Cracoviense, Członek Zarządu ICCA, Wiceprezes Zarządu SKKP



Cvent, wiodący w branży dostawca technologii dla spotkań, wydarzeń i hotelarstwa, opublikował najnowszą odsłonę raportu Cvent Travel Managers Report: Europe Edition, który zapewnia hotelom, obiektom i miejscom docelowym dogłębny wgląd w trendy i działania związane z pozyskiwaniem podróży służbowych.
Z raportu wynika, że znaczna większość respondentów (80%) pozytywnie ocenia stan działalności związanej z podróżami służbowymi w ich organizacji. Wśród nich prawie dwie trzecie (64%) spodziewa się, że liczba podróży w ich organizacji wzrośnie w 2023 r. w porównaniu z 2022 r., a prawie jedna piąta (19%) twierdzi, że wzrost ten będzie znaczny.
Podczas gdy wzrost liczby podróży oznacza zwiększone wydatki, minimalizacja kosztów jest nadal priorytetem. Sześćdziesiąt pięć procent respondentów stwierdziło, że ich głównym zmartwieniem są rosnące koszty. Liczba ta wzrasta do 73% w przypadku menedżerów ds. podróży zarówno we Francji, jak iw Wielkiej Brytanii. Większość aspektów podróży służbowych podlega wzrostom inflacji, a prawie 30% respondentów spodziewa się największego wzrostu kosztów transportu lądowego. Pokoje hotelowe; koszty podróży; ubezpieczenie i bezpieczeństwo; wydatki na technologię i wizy to inne obszary budzące największe obawy, jeśli chodzi o rosnące koszty.
Ponieważ koszty stanowią wyzwanie dla organizacji, menedżerowie ds. podróży służbowych znajdują nowe i kreatywne sposoby ograniczania wydatków. Najważniejszą z tych taktyk (40%) jest chęć połączenia podróży służbowych z istniejącymi spotkaniami i wydarzeniami, w których udział ich zespołów jest już zaplanowany. Ponadto 37% menedżerów ds. podróży służbowych (wzrost z 32% w raporcie z grudnia 2022 r.) deklaruje, że planuje zmniejszyć liczbę podróżujących współpracowników; we Francji odsetek ten wzrasta do 43%. Chociaż liczba podróżujących osób może zostać zmniejszona, ogólna liczba podróży prawdopodobnie nadal będzie rosła.
Inne ważne punkty z raportu
Ciągła ewolucja czynników wpływających na decyzje dotyczące rezerwacji hoteli i miejsc
Poza kosztami, największy wpływ na decyzje travel managerów, dotyczące rezerwacji hoteli i miejsc mają bliskość siedziby firmy (37%), elastyczność warunków (35%), łatwość dostępu i znajomość miejsca (oba 26%). Osoby podejmujące decyzje dotyczące podróży również szukają szybkich odpowiedzi i traktują priorytetowo hotele, które wykazują efektywne wykorzystanie technologii podczas procesu RFP.
Zrównoważony rozwój pozostaje na pierwszym miejscu
Dwadzieścia sześć procent menedżerów ds. podróży służbowych uważa, że większy nacisk na zrównoważony rozwój będzie kształtował ich priorytety w ciągu najbliższych dwóch lat. Ponadto prawie jedna trzecia (29%) respondentów aktywnie wyszukuje treści i funkcje związane z inicjatywami zrównoważonego rozwoju w hotelach i obiektach.
Zmiany w procesie pozyskiwania i priorytetach
Na pytanie, jak zmieniło się ich podejście do pozyskiwania hoteli od 2019 r., 33% respondentów twierdzi, że spędza więcej czasu na wyszukiwaniu hoteli, korzystając z technologii. Ponadto 28% szuka hoteli oferujących technologię wirtualnych i hybrydowych spotkań.
Autor: Anna Górska



Aż 110 uczestników z 14 krajów wzięło udział w dorocznym spotkaniu członków dwóch oddziałów ICCA tj. Europy Centralnej oraz Francji i Beneluxu, które w dniach 23-25 kwietnia 2023r. odbyło się w Strasburgu we Francji. Trafnie nazwana spotkaniem „Beyond Borders” konferencja składała się z przemówień, warsztatów, dyskusji panelowych oraz zwiedzaniu Parlamentu Europejskiego i głównych obiektów w Strasburgu. W spotkaniu udział wzięła silna reprezentacja z Polski w składzie Małgorzata Przygórska-Skowron z Kraków Convention Bureau oraz Anna Jędrocha i Anna Górska z Symposium Cracoviense.
Wydarzenie zatytułowane „Inspiracja do transformacji” poprowadził Kai Troll, założyciel i prezes ASSOCIATIONWORLD. Hasło wydarzenia doskonale oddało jego istotę – aby iść do przodu i osiągać postępy, niezbędne jest ciągłe przekształcanie i przewartościowywanie tradycyjnych praktyk biznesowych. Sam program był tego przykładem, wprowadzając nowatorskie sposoby angażowania publiczności, w tym spotkanie z Azizem Shokhakimovem, utalentowanym dyrygentem Filharmonii Strasburskiej oraz prezentację firmy Bugatti z Alzacji, która pokazała, że wszystko jest możliwe dzięki jasnej wizji.
Kolejnym punktem kulminacyjnym było z pewnością wystąpienie Cedrica Dumonta, bardzo doświadczonego spadochroniarza i skoczka BASE, mającego na swoim koncie ponad 20 000 skoków i wiele rekordów świata, który mówił o tym, jak ważne jest wychodzenie ze strefy komfortu i przezwyciężanie strachu w celu osiągnięcia triumfu. Podkreślił również wartość przygotowania i planowania w sportach ekstremalnych oraz wagę uczenia się na własnych błędach. „Najważniejszą rzeczą w każdej przygodzie nie jest to, co osiągasz, ale to, kim się stajesz” — powiedział, podkreślając swoje przekonanie, że podróż jest tak samo ważna jak cel, a rozwój osobisty jest kluczowym składnikami każdej wielkiej przygody.
Inne przemówienia dotyczyły szerokiego zakresu tematów, w tym aktualnego stanu przemysłu spotkań, znaczenia zrównoważonego rozwoju w planowaniu wydarzeń oraz wpływu technologii na spotkania i wydarzenia.
Małgorzata Przygórska-Skowron, Kierownik Kraków Convnention Bureau oraz Anna Górska, Doradca Zarządu w Symposium Cracoviense i Członek Zarządu ICCA wzięły udział w panelu dyskusyjnym pt. Creating Impactful Events. Małgorzata Przygórska-Skowron przedstawiła studium przypadku kongresu ICCA, który w dniach 6-9.11.2022r. odbył się w Krakowie, skupiając się na pozytywnym wpływie tego wydarzenia na kraj, polską branżę, społeczność oraz samo miasto. Do pozytywnych rezultatów osiągniętych w wyniku organizacji kongresu w Krakowie zaliczyła m.in. solidarność z Polską i Ukrainą, wyjątkową współpracę pomiędzy partnerami, pokazanie potencjału miasta, przygotowany na jego podstawie raport dot. zrównoważonego rozwoju oraz nowe kongresy, które odbędą się w przyszłości w mieście. Jednym z tych kongresów jest Alzheimer’s Disease International Conference, który w kwietniu przyszłego roku będzie miał po raz pierwszy miejsce w Polsce. O wydarzeniu tym opowiedziała Anna Górska, przedstawiając legacy oraz zakładane pozytywne efekty jego organizacji takie jak stworzenie Narodowego Planu dot. Choroby Alzheimera, zaangażowanie w wydarzenie wolontariuszy zarówno młodych, jak i seniorów i przeszkolenie ich pod kątem obsługi osób z demencją oraz przeprowadzenie kampanii społecznej na temat tej choroby.
Ciekawe studium przypadku przedstawiła Erica Fawer, Sustainability Integration Director w Grupie MCI, która opowiedziała o ESCRS2022, 40. Kongresie Europejskiego Towarzystwa Chirurgii Zaćmy i Chirurgii Refrakcyjnej. To wydarzenie przeszło do historii po raz pierwszy umieszczając zrównoważony rozwój na pierwszym planie swojej flagowej imprezy. „ESCRS2022 zintegrował zrównoważony rozwój w każdym aspekcie wydarzenia, od wyboru miejsca i gospodarki odpadami po transport i zaangażowanie społeczności. Celem było stworzenie bardziej zrównoważonego wydarzenia, które nie tylko ograniczyłoby jego wpływ na środowisko, ale także zapewniło pozytywne dziedzictwo społeczne i gospodarcze dla miasta-gospodarza i jego mieszkańców” – stwierdziła, wzywając stowarzyszenia do zrobienia tego samego i zachęcając dostawców obecnych na sali aby pomóc im to osiągnąć.
Trafnie wybrano miasto Strasburg na organizację tegorocznej konferencji ICCA, gdzie kładzie się silny nacisk na zrównoważony rozwój i który ma reputację najbardziej przyjaznego dla rowerzystów miasta we Francji, a także posiadającego największy system tramwajowy w kraju.
Cała konferencja stanowiła dla uczestników wartościowe forum do interakcji, wymiany doświadczeń i spostrzeżeń oraz poznania najnowszych trendów i najlepszych praktyk w branży wydarzeń biznesowych. Kolejne spotkanie europejskich oddziałów ICCA odbędzie się już podczas najbliższych targów IMEX we Frankfurcie.
Autor: Anna Górska



Dawka inspiracji. W telegraficznych skrócie, kilka przykładów jakie działania podejmują destynacje i organizacje na rzecz dekarbonizacji i bardziej odpowiedzialnej turystyki w obliczu zakłóceń klimatycznych i COVID-19.
Kolorado elektryzuje swoje malownicze drogi. Wszystkie 26 malowniczych i historycznych tras w Kolorado zostanie wkrótce wyposażonych w stacje ładowania, które umożliwią niskoemisyjne podróże po najbardziej obrazowych miejscach w tym stanie.
Francja zakaże niektórych lotów krajowych tam, gdzie dostępne są połączenia kolejowe. Francuski rząd podjął decyzję o ograniczeniu liczby lotów krótkodystansowych.
Lublana posiada centrum ze strefą wolną od samochodów, łatwy publiczny dostęp do terenów zielonych i rozwinięte pszczelarstwo co jest dowodem na zaangażowanie miasta w zrównoważony rozwój. Miasto otrzymało tytuł Europejskiej Zielonej Stolicy w 2016 roku i pojawia się na liście Sustainable Top 100 Destinations.
Tasmania stanie się miejscem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla do 2025r. Premier Tasmanii ogłosił plany pomocy w odbudowie turystyki, w tym cel neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2025r. Aby pomóc w osiągnięciu tego celu, rząd oferuje fundusze dla operatorów turystycznych na ukończenie audytu węglowego ich operacji.
Program Visit Omaha Rent for Recovery. Visit Omaha rezygnuje z wynajmowanej powierzchni biurowej i zamiast tego będzie co tydzień wynajmować przestrzeń konferencyjną „w celu wsparcia firm najbardziej dotkniętych pandemią”.
Pociągi sypialne wracają do Europy. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na zrównoważone podróże nocne trasy kolejowe nabierają rozpędu w Europie kontynentalnej. Istnieje również ambicja zbudowania nowej usługi pociągu sypialnego przez tunel pod kanałem La Manche między Wielką Brytanią a Francją.
Walencja w Hiszpanii zobowiązała się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2025 r. Stała się pierwszą globalną destynacją, która weryfikuje obliczenia śladu węglowego swojej działalności turystycznej jako dodatek do obliczenia śladu wodnego.
Visit Norway – Narodowa Strategia Turystyczna 2023 obejmuje m.in. opracowanie kalkulatora „Klimasmart”, który pomoże ośrodkom turystycznym i operatorom oszacować wpływ turystyki na środowisko i dokonać znaczących redukcji emisji na podstawie tych liczb.
Departament Turystyki Vanuatu uruchamia program wsparcia biznesu turystycznego. Program reagowania kryzysowego Vanuatu zapewnia dotacje na przetrwanie biznesu turystycznego, a także dotacje na programy energii odnawialnej i agroturystyki.
Źródło: www.destinationthink.com
Autor: Anna Górska



Powstała strategia ICCA na lata 2023-2025
Dziedzictwo, DEI, Zrównoważony rozwój i koncentracja na biznesie – to główne filary nowo utworzonego planu strategicznego Stowarzyszenia ICCA na lata 2023-2025.
Podczas dorocznego kongresu ICCA, który w dniach 6-9 listopada 2022 roku odbywał się w Krakowie, ogłoszono plan strategiczny stowarzyszenia na lata 2023-2025. W związku z globalnymi wyzwaniami, ustalono, że plan będzie obejmował  trzy, a nie jak bywało wcześniej pięć najbliższych lat. Zapewni to ICCA elastyczność, umożliwiającą efektywniejsze  dostosowanie usług do zmieniających się potrzeb branży po COVID-19.
W świetle nowych trendów wpływających na branżę i potrzeby dostarczania większej wartości członkom, w planie wyodrębniono 3 główne cele strategiczne: Są to:
1. Zwiększenie korzyści i usług dla członków, w tym m.in.:
  •  wprowadzenie co najmniej jednej nowej korzyści dla członków w roku z wyraźnym i wymiernym zwrotem z inwestycji
  •     rozszerzenie działalności o międzynarodowe wydarzenia nie stowarzyszeniowe w celu zwiększenia bazy danych ICCA i tworzenie potencjalnych możliwości biznesowych dla członków.
2. Ekspansja regionalna i wzrost liczby członków poprzez wybrane poniższe działania:
  •     opracowanie niezależnych strategii regionalnych dopasowanych do potrzeb członków z danego regionu
  •     wdrożenie nowego modelu członkostwa
  •     tworzenie nowych partnerstw
3. ICCA - proaktywną i zrównoważoną organizacją
  •     stymulowanie działań związanych z transformacją cyfrową.
  •     odświeżenie strategii komunikacyjnej, aby skuteczniej angażować członków i kluczowych interesariuszy.
W oparciu o spostrzeżenia poczynione podczas pandemii, opracowano również 4 podstawowe filary, wokół których działania organizacji będą realizowane. Są to:
  •     Legacy - Dziedzictwo
  •     Equity, Diversity & Inclusion – Równość/Różnorodność/Integracja
  •     Sustainability - Zrównoważony rozwój
  •     Business Focus / Koncentracja na biznesie
Plan ma posłużyć jako dokument roboczy dla zespołu zarządzającego ICCA i ma pomóc w ukierunkowaniu działań stowarzyszenia w nadchodzących latach. Udostępniając go członkom, Zarząd ICCA zaprasza do dzielenia się swoimi przemyśleniami, uwagami i komentarzami  oraz liczy na konstruktywne dyskusje na temat kwestii w nim poruszanych. Po to, aby upewnić się, że ICCA jest organizacją, której wszyscy chcemy i potrzebujemy.
W tworzeniu planu uczestniczyły 2 Polki, Członkinie Zarządu ICCA, Anna Górska z Symposium Cracoviense, reprezentująca Sektor „Meetings Management” oraz Marta Wiśniewska z LOT Polish Airlines, reprezentująca Sektor „Transport”.
Plan dostępny jest na stronie ICCA.
Autor: Anna Górska



Anna Górska, pełniąca funkcję Doradcy Zarządu w PCO Symposium Cracoviense została wybrana na kolejną dwuletnią kadencję do Zarządu ICCA International Congress and Convention Association. Będzie tam reprezentowała sektor Zarządzania Spotkaniami (Meetings Management) wspólnie z Eyalem Halevy z Paragon Group.
Symposium Cracoviense to PCO istniejące na rynku polskim od 24 lat, zajmujące się kompleksową organizacją i obsługą spotkań naukowych i biznesowych. Misją firmy jest wprowadzanie i upowszechnianie zasad zrównoważonego rozwoju w organizacji kongresów. Anna Górska związana jest z firmą od 2019r i odpowiada za relacje z międzynarodowymi stowarzyszeniami.
ICCA to najbardziej liczące się stowarzyszenie przemysłu spotkań na świecie, które prowadzi największy zakres badań nad rynkiem międzynarodowych konferencji stowarzyszeniowych. Firmy członkowskie podzielone są na Odziały ze względu na położenie geograficzne oraz na Sektory ze względu na specyfikę swojej działalności. W zależności od wielkości Sektora, przewodniczą mu jedna lub dwie osoby.
Anna Górska związana jest z ICCA od ponad 15 lat, reprezentując przez te lata w stowarzyszeniu firmy z różnych sektorów, początkowo w sektorze Marketingu Destynacji, następnie Obiektów a obecnie Zarządzania Spotkaniami. W latach 2012-2018 była również Przewodniczącą Oddziału Europy Centralnej ICCA.
Zarząd ICCA liczy obecnie 16 osób. W poprzedniej kadencji Anna Górska była zaangażowana m.in. w tworzenie strategii ICCA na lata 2023-2025, a także lobbowała aktywnie na rzecz organizacji kongresu ICCA w Polsce, który w dniach 6-9 listopada 2022 roku odbył się w Krakowie. Symposium Cracoviense było Partnerem Lokalnym Kongresu. W kolejnej kadencji Anna Górska będzie m.in. zaangażowana w grupie roboczej ICCA Board Marketing & Communication Work Group. Spotkania Zarządu odbywają się stacjonarnie zwykle dwa razy w roku, podczas targów IMEX oraz podczas Kongresu ICCA. W przyszłym roku planowane jest dodatkowe spotkanie, w marcu.
Praca w ICCA ma charakter społeczny. Górska od lat zaangażowana jest wolontarystycznie w polskich i międzynarodowych organizacjach, związanych z przemysłem spotkań. Obecnie jest Wiceprezesem Zarządu ds. Międzynarodowych w SKKP, Ambasadorem Positive Events Impact oraz członkiem Association of Associations Executives. Prowadzi również własną działalność gospodarczą, oferując usługi doradczo-konsultingowe.



Dzięki staraniom Polskiego Towarzystwa Neurochirurgów, wspieranego przez Symposium Cracoviense, PCO, doroczny kongres Europejskiego Stowarzyszenia Towarzystw Neurochirurgicznych EANS, który gromadzi ponad 2000 delegatów z całego świata odbędzie się po raz pierwszy w Polsce w 2028 roku.
Europejskie Stowarzyszenie Towarzystw Neurochirurgicznych EANS (European Association of Neurosurgical Societies) to pozarządowe stowarzyszenie naukowe, reprezentujące neurochirurgów z regionu Europy. Stowarzyszenie jest zarówno niezależną federacją europejskich krajowych towarzystw neurochirurgicznych, jak i szybko rozwijającym się stowarzyszeniem indywidualnych neurochirurgów z całego świata.
Celem EANS jest podnoszenie jakości opieki neurochirurgicznej nad pacjentem poprzez szkolenia, edukację i badania. Kluczowym sposobem realizacji tego celu jest umożliwienie wymiany informacji naukowej na najwyższym poziomie poprzez organizację spotkań, sympozjów i kursów edukacyjnych – sztandarowym wydarzeniem EANS jest doroczny Kongres, gromadzący co roku europejskich i światowych ekspertów w dziedzinie neurochirurgii.
Kongres EANS co roku odbywa się w innym mieście europejskim i jeszcze nigdy nie miał miejsca w Polsce, tym bardziej jest to sukces warty odnotowania. Polskie Towarzystwo Neurochirurgów PTN starało się już kilkakrotnie o zdobycie praw do organizacji tego prestiżowego wydarzenia do Polski, a w marcu bieżącego roku Zarząd Główny PTN podjął decyzję o podjęciu kolejnej próby. W procesie pozyskiwania wydarzenia do Polski PTN reprezentował i aktywnie uczestniczył prof. dr hab. n. med. Radosław Rola z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
Dyrektorem Zarządzającym EANS jest Valentini Amarantidou, która uczestniczyła w tegorocznym kongresie ICCA, odbywającym się w dniach 6-9 listopada w Krakowie. Podczas kongresu odbyło się spotkanie z nią i z Profesorem Rolą, w którym uczestniczyła również Prezes Symposium Cracoviense, Anna Jędrocha, na którym poczyniono wstępne ustalenia dotyczące organizacji wydarzenia. Kongres EANS w 2028 roku odbędzie się w ICE Kraków Congress Centre, a organizatorem będzie PCO Symposium Cracoviense.
Autor: Anna Górska, Doradca Zarządu Symposium Cracoviense, Członek Zarządu ICCA International Congress and Convention Association, Wiceprezes Zarządu SKKP.
#symposiumcracoviense #krakowconventionbureau #Krakowthehostcity #associations #kongresy